Perfectionisme is PERFECT!

Hee hallo, ben jij een perfectionist? Dan is dat helemaal perfect! Perfectionisme is namelijk een kwaliteit. Je bent dus heel erg goed in zien wat anderen niet zien, wat er nog niet goed is aan een proces, of hoe een systeem handiger ingericht kan worden. Of misschien ben jij wel die super boekhouder, want jij haalt alle fouten uit de boekhouding van je klanten. Of jij voorziet van tevoren alle risico’s zodat je leidinggevende daar gewoon rekening mee kan houden bij het nemen van beslissingen. En als er een huisje voor het gezin wordt geboekt, kan iedereen erop vertrouwen dat alles klopt, het huisje, de locatie en of er iets leuks te doen is.
En waarom willen we dan vaak van ons perfectionisme af? Nou, dat vraag ik me dus ook af! Als dit zo’n mooie vaardigheid is, hoef je er volgens mij niet van af. Hetzelfde geldt voor het stoppen met drinken, snoepen, giechelen, JA zeggen en allerlei andere vormen waar we ons wel eens aan storen.
We willen hier van VANAF! Het probleem is dat we het TEVEEL doen. En zodra ik zit te giechelen in alle contexten, dan wordt het een beetje vervelend. Of als ik TEVEEL alcohol drink of snoep eet, dan is dat niet zo goed voor mijn gezondheid.
En datzelfde geldt dus voor perfectionisme. Als ik het in alle contexten inzet, dan kan het zijn dat mensen je als TE kritisch gaan ervaren of dat je je heel erg ontevreden voelt of dat het je teveel energie kost. En dan hoef je er dus niet vanaf. Je moet gewoon iets bijleren.
Hieronder een paar signalen dat je iets mag BIJLEREN:

  1. Je stelt vaak dingen uit omdat je bang bent om fouten te maken.

Doe eens gek, DENK er niet over na en DOE het gewoon. Rampscenario’s komen vrijwel nooit uit en alleen mensen die door hun angst durven gaan, bereiken succes in het leven.

  1. Je ziet geïrriteerde blikken aan de overkant van de tafel.

Mogelijk wordt je op dat moment als iets te kritisch ervaren. Dat is namelijk een bijwerking van TEVEEL perfectionisme. De ander kijkt namelijk op een andere manier naar de situatie (niet goed of slecht, gewoon ANDERS).
Verplaats je eens in de ander en bedenk eerst minimaal twee dingen die wel goed zijn, voordat je je eigen punten inbrengt. Dus eerst twee positieve punten, dan pas de negatieve!

  1. Je hebt regelmatig schuldgevoelens.

Dat komt omdat je waarschijnlijk de lat heel hoog hebt liggen en dus niet zo heel gauw tevreden bent over het resultaat. Je voelt je regelmatig tekort schieten en dat levert onnodige stress op.
Doe een korte meditatie oefening en schrijf daarna de gedachten die je hebt op papier en schrijf erachter – FEIT of GEEN FEIT.  Als het een feit is, kijk wat je ervan kunt leren en los het op of doe het de volgende keer anders. Geen feit? Lekker laten gaan deze gedachte!

  1. Je bent bang voor afwijzing

Omdat je het zo graag goed wilt doen, kun jij het niet zo goed hebben wanneer iets je niet lukt. Bovendien over-compenseer je regelmatig omdat je bang bent voor afwijzing. En als je dan toch (negatieve) feedback krijgt, ga je meteen in de verdediging. Het over-compenseren heeft je veel gebracht: je hebt veel vaardigheden geleerd en vaak doe je je werk ook goed. Maar dit kost ook veel energie.
Je vergeet 1 ding: je liep ook niet meteen na 1 keer. Je hebt het dus nodig om fouten te maken, want als er niks mis gaat, leer je ook niets bij. Dus omarm feedback: het is bedoeld om ervoor te zorgen dat jij kunt leren en de dingen nog beter kunt doen.

  1. Je denkt dat perfectionisme nodig is om succesvol te zijn.

Waarschijnlijk heb je vroeger geleerd dat hard werken loont. Dat je jezelf moet forceren om succesvol te zijn. Maar als dit gepaard gaat met stress en allerlei vreemde klachten, dan zul je het roer moeten omgooien. Want stress leidt niet tot succes. Sterker nog, zodra je in de stress-spiraal terecht komt, ga je steeds negatiever denken. En negatieve gedachten leiden tot negatieve resultaten.
Zorg dat je regelmatig een energiegever voor jezelf inplant of mediteer met regelmaat. Hou de balans voor jezelf en je zult merken dat je dan veel effectiever zult zijn……