Leven met aandacht

Belangrijk: ons Mindfulness programma is onderdeel geworden van het NLP FIT programma.
Wil je meer weten over de opleiding, klik dan op de button NLP FIT.

Heb je regelmatig het idee dat de tijd voorbij vliegt, je vandaag al niet meer weet wat je gisteren hebt gedaan en je automatische piloot op volle toeren draait?

 

Mindfulness is een aandachtstraining waarin je leert hoe je uit de automatische piloot kunt komen en gedachtenpatronen doorbreekt. Mindfulness staat voor open en bewust aanwezig zijn in het huidige moment. En eigenlijk staat Mindfulness voor het helemaal wakker zijn en zonder (voor)oordeel kunnen waarnemen wat er in het hier-en-nu plaatsvindt. Dat klinkt heel eenvoudig, maar de praktijk is vaak anders. Alles gaat namelijk steeds sneller en efficiënter en de hoeveelheid prikkels die we per seconde binnen krijgen is enorm.

 

Met Mindfulness leer je je aandacht te richten zodat je beter om leert gaan met je gedachten en emoties. Het gaat binnen Mindfulness om het opmerken van en je anders verhouden tot je lichamelijke sensaties en mentale toestanden.
Mindfulness gaat over bewust zijn van dit moment. Want dit moment is het enige dat er is. Het verleden is al voorbij en je zorgen over de toekomst worden mogelijk nooit waarheid.

Je komt dichterbij je gevoel, zonder erover te oordelen of er direct gevolg aan te geven. Je leert bewust aandacht geven aan gebeurtenissen die zich van moment tot moment voordoen en op te merken wat jouw reacties zijn op deze gebeurtenissen en hoe je deze gebeurtenissen kunt benaderen met een houding van nieuwsgierigheid en mildheid.

Ik kan mijn gedachten observeren, dus ben ik niet mijn gedachten.
Ik kan mijn meningen observeren, dus ben ik niet mijn meningen.

Mindfulness is geen begrip maar een beoefening. Opmerkzaamheid leidt tot inzicht en inzicht leidt tot het bewandelen van nieuwe paden en hiermee tot een stuk vrijheid. Je leert begrijpen hoe jij in elkaar zit en hoe je op een vaardigere manier om kunt gaan met de wisselvalligheden van het leven. Je leert om problemen vanuit een ander perspectief te bekijken.

 

Door dit proces te trainen, leef je intenser en kun je tegelijkertijd makkelijker ontspannen. Een verandering in je zelf perspectief kan bovendien leiden tot een positiever zelfbeeld, meer zelfvertrouwen, meer zelfacceptatie. Daarnaast zal het trainen van focus je persoonlijke effectiviteit beïnvloeden waardoor je beter functioneert in je werk en er een betere balans kan ontstaan tussen privé en werk.

Lees hier over de 5 manieren waarop Mindfullness je leven kan verrijken

1) In het moment

Ben je iemand die blijft piekeren over het verleden of tobben over de toekomst en wordt je hierdoor zo in beslag genomen dat je vergeet om in het ‘hier en nu’ te leven? Met Mindfulness leer je te focussen op je huidige ervaring, waardoor je meer in met moment leeft en creëer je meer bewustzijn.

 

2) Minder stress

Ben jij iemand die regelmatig last heeft van stress? Werk mee naar huis neemt en op allerlei manieren probeert om van deze stress af te komen? Of misschien merk je dat je regelmatig niet meer hoort wat de ander zegt. Je bent zo opgeslokt door de dingen die moeten gebeuren, dat je er niks meer bij kunt hebben. Ook positieve emoties raken je niet meer. Met Mindfulness leer je hoe je anders om kunt gaan met stress en zul je uiteindelijk minder stress ervaren en weer open staan voor de mooie dingen in het moment.

 

3) Anders omgaan met gedachten

Wil jij van je gedachten af? Ligt het probleem wel bij de hoeveelheid gedachten of aan de manier waarop we hiermee omgaan? Misschien nemen we ze iets te serieus: we zijn namelijk niet onze gedachten! Mindfulness leert je om gedachten op te merken, deze vanuit een ander perspectief te bekijken en gedachtenpatronen te doorbreken.

Behalve anders omgaan met je gedachten, leer je ook minder te oordelen: gewoon iets waarnemen zonder er meteen een label op te plakken. Soms zijn er namelijk dingen die je niet kunt veranderen. Door te stoppen met oordelen en je energie anders te richten, creëer je ruimte om nieuwe dingen te ervaren.

 

4) Meer zelfcompassie

Als we het hebben over veroordelen, dan hebben we het natuurlijk ook over zelf-veroordeling. Zelf-veroordeling houdt je gevangen in je destructieve patronen. Mindfulness leert je aardiger te zijn voor jezelf. Door te stoppen met vechten tegen jezelf, wordt het mogelijk om anders naar feiten te kijken. Er ontstaat vertrouwen, aanvaarding en de mogelijkheid om dingen los te laten. Verschillende studies hebben aangetoond dat zelfs een hele korte meditatie al invloed kan hebben op de delen van je brein die gelinkt zijn aan empathie en compassie.

 

5) Meer focus, meer succes!

Als we het hebben over veroordelen, dan hebben we het natuurlijk ook over zelf-veroordeling. Zelf-veroordeling houdt je gevangen in je destructieve patronen. Mindfulness leert je aardiger te zijn voor jezelf. Door te stoppen met vechten tegen jezelf, wordt het mogelijk om anders naar feiten te kijken. Er ontstaat vertrouwen, aanvaarding en de mogelijkheid om dingen los te laten. Verschillende studies hebben aangetoond dat zelfs een hele korte meditatie al invloed kan hebben op de delen van je brein die gelinkt zijn aan empathie en compassie.